Uusi tieliikennelaki - Polkupyörän takavalot pakollisiksi

Submitted by Mika Lahti on Thu, 08/06/2020 - 22:15
Q5 in use

 

Uusi tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020 ja ainakin omassa elämässä muutoksen on havainnut konkreettisesti siten, että maantiellä liikkuessa edessä näkyvä peräkärry tai matkailuauto ei välttämättä enää tarkoitakaan ohituksen tarvetta. Tämä johtuu siitä, että kevytperävaunua voi nykyisin vetää 100 km/h nopeudella ja sen lisäksi paketti- ja matkailuautoilta poistui ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus.

Liikenne- ja viestintävirasto on koonnut uutta lakia koskevat muutokset sivustolleen, josta on mahdollista syventyä tarkemmin erityisesti omaa kiinnostusta herättäviin osa-alueisiin, kuten yllä mainittua nopeusrajoitusten muutosta koskevaan osioon.

Uusi laki toi myös muutamia muutoksia polkupyöräilyyn. Näistä muutoksista kerrotaan tarkemmin lakimuutoksen infopakettiin kuuluvalla alisivulla, jossa kerrotaan mm. muutamasta uudesta liikennemerkistä. Polkupyöräilijöiden tulisi kuitenkin olla tietoisia myös uuteen lakiin kirjatusta velvollisuudesta varustaa polkupyörä takavalolla. Tässä tarkempi lainaus mainitulta sivustolta:

 

Polkupyörässä pitää olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävän valaisimen lisäksi jatkossa  myös taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin, kun pyörällä ajetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan tai kun näkyvyys on sään tai muun syyn vuoksi huonontunut. Polkupyörään kiinnitettävän valaisimen vaihtoehtona voidaan valaisin kiinnittää kuljettajaan, esim. kypärään.  

Koska pyöräilen päivittäin töihin, hankin omaan pyörääni kunnollisen takavalon jo reilu vuosi sitten, keväällä 2019. En juurikaan pidä valon napsuttelusta päälle ja pois, joten hain tarkoituksella sillä kerralla älykkäämpiä valovaihtoehtoja. Kuvittelin valoista löytyvän nykyisin jo hieman automatiikkaa, ja oikeassa olinkin; liikettä, valoisuutta ja erityisesti jarrutusta tunnistavia takavaloja löytyi muutamia Kiinan kauppojen valikoimista. Tarkastellaan seuraavaksi paria mallia ja niistä muodostuneita kokemuksia hieman tarkemmin.

XLite100

Oma valinta osui tuolloin Enfitnix XLite 100 -malliseen takavaloon, joka vaikutti laadukkaalta ja sellainen se on kyllä käytössä ollutkin. Valosta on saatavilla sekä istuimen alle kiinnitettävä malli että istuinputkeen kiinnitettävä malli. Itse valaisin on molemmissa tapauksissa sama, mutta pakkauksessa tulee mukana mallista riippuen eri kiinnikkeet.

Xlite100 package

Molemmissa tapauksissa valoyksikkö kiinnitetään tiiviisti ruuvaamalla alumiiniseen kannattimeen. Samainen kannatin tiivisteineen suojaa lampun USB-latausporttia sateelta ja kosteudelta. Laitteen tietojen mukaan suojausluokka on IPx6 vedenkestävyys, ja hyvin tuo on kyllä talvenkin kestänyt. 

Lampun on voinut käytännössä kiinnityksen jälkeen melkeinpä unohtaa. Mikäli on riittävän pimeää, se syttyy automaattisesti kun lähden liikkeelle, ja perille päästyäni se sammuu automaattisesti. Lampun elektroniikka osaa automaattisesti tunnistaa jarrutuksen, joten jarrutuksissa valo palaa hetken erityisen kirkkaasti. Valon toiminnalle on vaihtoehtoina vilkkuva valo, "hengittävä" valo, jossa siis valoteho voimistuu ja sammuu ikään kuin hengityksen tahdissa, sekä jatkuvasti palava valo. Itse olen käyttänyt ainoastaan jatkuvatoimista valoa.

Vaikka ajan päivittäin töihin n. 2 km yhdensuuntaisen matkan ympäri vuoden, on XLite 100 takavalon sisäinen akku toiminut mallikkaasti myös kylmissä olosuhteissa. Mainosteksti lupaili 20+ tunnin akunkestoa ja se saattaa hyvinkin pitää paikkansa. Latausta on tullut tehtyä ehkä noin kerran kuukaudessa, ehkä jopa sitäkin harvemmin.

Hintaa XLite 100 -takavalolla on Kiinasta tilattuna noin 15-20 €, riippuen hieman kaupasta. Itse tilasin omani aikoinaan AliExpress-kaupasta, jossa samaa tuotetta on tarjolla usealla eri myyjällä. Tällä hetkellä hinta näyttää olevan hyvinkin sama kuin aikaisemmalla tilaushetkellä, eli nyt 14,68 € sisältäen myös postituksen.

 

Xlite100 on AliExpress

Pääset suoraan tämän käyttämäni kaupan sivulle klikkaamalla kuvaa tai tätä mainoslinkkiä. Tilatessa on vain valittava "Color"-kohdasta haluttu tuote, koska kaupasta voi tilata myös esim. pelkän kiinnikkeen, tai Q5-mallin lampun, josta hieman myöhemmin. Edullisen tuotteen hankkiminen postitse ulkomailta on hyvinkin näppärää, koska Tullin sivujen mukaan näin edullisesta tavarasta ei tarvitse maksaa veroja tai tullimaksuja. Siispä Posti tuo paketin lähimpään toimipisteeseen, josta paketti luovutetaan tilaajalle.

 

Q5 

Pojan pyörään tilasin hieman modernimman näköisen Antusi Q5 -takavalon, jossa oli tuotetietojen mukaan myös samoja älykkäitä ominaisuuksia. Tilasin tämän mallin lähinnä siksi, että pojan pyörään lamppu oli tarkoitus kiinnittää penkin alle, oman pyöräni satulaputkeen asennetun lampun sijaan. Q5 lampussa satulakiinnike kiinnitetään satulaan kiristämällä kiinnikkeen ruuveja, toisin kuin XLite 100 -lampussa, jossa satulakiinnitys tapahtuu nippusiteillä.

Q5 package

Tilaamassani mallissa oli kylläkin mukana molemmat kiinnikkeet, joista satulakiinnike puuttuu ylläolevasta kuvasta sen ollessa jo asennettuna pääkuvan mukaisesti pojan pyörään. Tässäkin mallissa tuli mukana ohjekirja sekä USB-latausjohto ja näiden lisäksi vielä pieni kuusiokoloavain satulakiinnikkeen kiinnittämiseksi.

Myös Q5 on osoittautunut hyvin laadukkaaksi lampuksi. Tässä on ehkä hieman kirkkaammat ledit kuin Xlite 100 lampussa, varsinkin jarrutustoiminnon täyden tehon valaistus on havaittavasti tehokkaampi. Myös Q5 valosta löytyvät kirkkauden- ja liikkeentunnistimet XLite 100 valon tapaan. Q5 valosta löytyy lisäksi neljä sinistä lediä, jotka kertovat akun varauksen tilanteesta.

Q5 battery indicators

Hieman harmaita hiuksia ja ylimääräistä testausta alkuun tuotti se, että  automaattinen sammuminen ei toiminutkaan tilassa, jossa valo palaa jatkuvasti. En ollut huomannut tätä valoa tilatessani, mutta tämä tosiaankin on lampun ominaisuus. Vilkkuvan valon tilassa sekä "hengittävässä" tilassa valo osaa sammua ja syttyä automaattisesti, mutta jos valitaan jatkuvasti palava valotila, nämä automaatio-ominaisuudet eivät olekaan käytössä. Jarrutuksen tunnistus on onneksi kuitenkin toiminnassa myös silloin. Koska automatiikka helpottaa kuitenkin merkittävästi elämää, poika ajeleekin nyt sitten "hengittävässä" tilassa.

 

Q5 bicycle tail light on Aliexpress

Aliexpress kauppiaat pitävät jatkuvasti jonkinlaisia alennuspäiviä, joten kirjoitushetkellä Q5 takavalo näyttääkin olevan tarjolla varsin huokeaan 13,39 € hintaan. Kuvan linkki tai tämä tekstissä oleva mainoslinkki vie sinut suoraan samaan kauppaan, jota itse käytin tilatessani. Tässäkin on vain valittava "Color" kohdasta haluttu tuote.

 

Lopuksi

Molemmat takavalot ovat osoittautuneet varsin laadukkaiksi, ja siihen nähden hinnaltaa edullisiksi. Vaimon pyörään tilasin lakimuutoksen jälkeen Kiinasta myös XLite 100 takavalon, koska siinä kiinnitys täytyy tehdä satulaputkeen. Toimitus oli tällä kerralla kovinkin nopea, 7.7.2020 tilattu tuote oli jo noudettavissa Postista 17.7.2020

Delivery tracking

Taitaisi olla aika tilata vielä yksi samanlainen valo pienemmän pojan pyörään ennen syksyn pimeyksiä. Ainakin itseäni XLite 100 -mallin jatkuvasti palava valo houkuttelee enemmän kuin Q5 -valon automaattitoimintojen vaatimat vilkkuvat tai "hengittävät" valokuviot.