Audi A3 Sportback e-tron

Lähettänyt Mika Lahti Ke, 22.01.2020 - 13:02
Audi A3 Sportback e-tron

 

Audin koeajokiertue saapui joulukuussa 2019 paikalliselle jälleenmyyjälle ja kun koeajoautojen listalla oli myös uudistunut versio e-tron versio A3-mallistosta, oli uutukaista lähdettävä testaamaan.

A3-sarjan e-tron oli yksi varhaisimmista PHEV malleista ensimmäisen version tullessa markkinoille jo vuonna 2014. Mallin myynti kuitenkin loppui toviksi WLTP-mittaukseen siirryttäessä. Nyt mallia on taas tilattavissa ja sen mallimerkintä on Audi A3 Sportback 40 e-tron. Mallista on tarjolla vain yksi vaihtoehto, jossa moottoreina toimivat 1,4 l bensamoottori ja sähkömoottori tuottavat yhdessä 150 kW ja 204 hv yhteistehon. Näillä lukemilla kiihdytys 0-100 km/h pitäisi sujua tehokkaasti 7,6 sekunnissa. Päästöjen jäädessä kuitenkin vain 47-50 g/km luokkaan, muodostuu auton hinnaksi karvan alle 40 000, eli tarkasti 25.10.2019 päivätyssä hinnastossa 39 991,89 €. Lisävarusteiden lista on hyvin kattava ja pääosin polttomoottorista A3-mallia vastaava sisältäen mm. mahdollisuuden vetokoukun tilaamiseen.

 

Ulkoisesti auto ei juurikaan eroa sähköttömästä A3-mallista, Takaosasta löytyy platinanharmaa diffuusori ja etumaski on e-tron tyylinen sekä myös kromikoristeltu. Auton latauspistoke löytyy tuttuun tapaan keulasta Audi-merkin alta ja täydellä akulla lähdettäessä matkaa puhtaasti sähköllä ajettaessa pitäisi pystyä kulkemaan vähintään 46 km.

Latausluukku

Mittaristossa sähköisen olemuksen havaitsee keskellä mittaristoa olevasta kahden eri "tankin" kulutusta havainnollistavasta näkymästä. Tämän lisäksi molemmista alareunoista löytyy täyttöasteen näkymät erikseen bensatankille ja sähköakulle, sekä yläreunasta yhteenlasketun kokonaismatkan tieto.

 

Mittaristo

Mittariston lisäksi auton ohjaamosta löytyi visuaalisena e-tron -ilmeenä e-tron -tekstillä varustetut kromatut kynnyslistat sekä vaihdekepin nuppi. Muuten auto onkin sisätiloiltaan polttoainekäyttöistä A3-mallia vastaava.

Sisätilat

Myös A3 e-tron mallin takaluukku vastaa hyvin pitkälti polttomoottorikäyttöisen A3-mallin tavaratilaa. 

Takakontti

 

 

Koeajo

Valitettavasti jälleen autoliikkeestä alkavan koeajon joutui tekemään tyhjällä akulla pienessä pakkasessa kun "joku" oli unohtanut laittaa auton yöksi lataukseen. Tämä on kyllä valitettavan usein ainakin omalle kohdalle osuva lähtökohta PHEV-autojen koeajoille.

Koeajo suoritettiin kiertueen mukana paikkakunnalta toiselle kulkevan henkilön istuessa apukuskina. Hän tarjoili ajon aika lisätietoja auton ominaisuuksista ennalta ehdotetun n. 20 min reitin ajan. Näin lyhyellä reissulla ei kovin syvällisesti päästy tutustumaan auton ominaisuuksiin, mutta muuten odotuksiin osuvan perus-Audin PHEV-luonteesta löytyi huomionarvoisena seikkana se, että auto ei tuntunut toteuttavan liike-energian talteenottoa, eli rekuperaatioa, laisinkaan. Toimintoa ei esiintynyt kaasupoljinta nostettaessa, eikä edes pieni jarrupolkimen painallus siirtänyt autoa akkuja lataavaan tilaan. Audin A3 e-tronin vaihdekepissäkään ei ole esim. GTE Passatista löytyvää vaihteiston B-tilaa, jossa auto jarruttaa aina voimakkaasti kaasupoljinta nostettaessa. Sen sijaan A3 e-tron vaihteenvalitsimesta voi pienellä taaksepäin tapahtuvalla nykäisyllä siirtyä Sport-tilaan. Syvemmällä tutkiskelulla jarrutusenergian talteenottoon voisi löytyä joku asetus tai toiminto, mutta ainakaan mukana kulkenut henkilö ei heti osannut ohjeistaa tai muuttaa asetuksia tämän osalta. Kirjoittakaa kommentteihin lisätietoja, jos tiedätte asiasta jotain.

Toisaalta rekuperaation sijaan ainakin pienellä n. 50 km/h nopeusalueella loivaan alamäkeen testattuna auto osasi hienosti sammuttaa moottorin kokonaan, jolloin hetkellinen rullaus tapahtui täysin päästöittä, akun pöyrittäessä auton elintoimintoja. Moottorin uudelleenkäynnistymistä jälleen kaasun painalluksesta ei ajokäytöksessä käytännössä voinut havaita. Liekö tämä rullaus ja siten tapahtuva päästötön eteneminen todettu Audilla rekuperaatioa paremmaksi tavaksi. Uusien A7 ja A6 mallien tiedotteiden mukaan ainakin uusien ladattavien Audi-hybridien pitäisi osata hyödyntää navigaattoria ja adaptiivista vakionopeudensäädintä älykkäästi siten, että auto osaa vaihdella tarpeen mukaan rullauksen ja jarrutusenergiaa säilövän rekuperaation välillä.

Onneksi seuraava koeajaja ei ollut heti jonossa, niin A3 e-tron pääsi ainakin hetkeksi latautumaan, luoden siten paremmat lähtökohdat koeajokiertueen seuraavalle asiakkaalle, jota e-tron kiinnostaisi nimenomaan hybridiautoilun näkökulmasta.

 

Johdossa

 

 

 

Tagit