Mercedes-Benz C 350 e

Lähettänyt Mika Lahti Pe, 16.02.2018 - 23:37
Mersun ratti

 

Mersun mallistosta löytyi 95 g/km autojen etsinnässä omiin tarpeisiini turhan kaalliiden tai pienten mallien lisäksi kaksi kiinnostavaakin mallia:  C-sarjan sedan 300h, jossa pieniruokaisuus on toteutettu valtavirrasta poikkeavalla diesel-hybridin konbinaatiolla, sekä perinteinen plug-in bensa-hybridi 350 e farkkuna. Näistä kahdesta itselleni mielenkiintoisempi tapaus oli lopulta 350e, koska sen 450 l tavaratila on 15 litraa 300h:n tavaratilaa isompi. 300h vaikutti olevan uusien autojen osalta myös aika harvinainen. Eräs automyyjä arveli (virheellisesti) että sitä ei enää edes saisi tilattua, joten se lienee aika harvinainen malli.

Vuoden 2017 syksyn hinnaston päivittyessä vuodelle 2018 löytyi uudesta päivitetystä hinnastosta myös melkoinen yllätys kun pienen autoveron laskun sijaan 350e mallin veroton hinta oli laskenut todella reilusti. Uudistuneen hinnaston myötä 350e-farkku on nyt 49 983,81 euron hinnalla 3374,49 euroa 300h:n 53 358,30 € hintaa halvempi. Kuva 1 aikaisemmasta, 10.5.2017 päivätystä hinnastosta paljastaa aikaisemman hinnan 350e-farkulle olleen peräti 57 286,54 €.

MB hinnasto 2017

Kuva 1 - Hinnasto 10.5.2017, kuva paperista

 

Kuvan 1 hinnastoa kun vertailee kuvan 2 hinnastoon vuodelle 2018, voi huomata muutoksen todella koskeneen ainoastan 350e-mallin verotonta hintaa muiden verottomien hintojen pysyessä muuttumattomana.

MB hinnasto 2018

Kuva 2 - Hinnasto 2018

 

Näinkin iso hinnan alennus on aika hämmentävä varsinkin kun vastaavasti 2017 vs. 2018 vakiovarustelistaa tarkastelemalle ei osunut silmiin merkittäviä muutoksia mallin varusteissa. Erään automyyjän mukaan alennuksesta on kiittäminen maajatuojan organisaatioa, joka on saanut tehtaan vakuuttuneeksi meidän paikallisesta korkeasta verotuksesta. Toisaalta muiden mallien hinnoissa ei ollut vastaavanlaista laskua, esim. 300h mallin veroton hinta on pysynyt täysin samana. Liekö siis plug-in hybridien kasvaneella kilpailulla kuitenkin ollut suurempi osansa asiassa.

Lisävarusteet

350e löytyy hinnastosta ainoastaan Premium Business-varustelulla, jolloin c-sarjan perusvarusteluun tulee lisäksi business-paketin varusteet:

  • 421 9G-Tronic Plus/427 7G-Tronic Plus -automaattivaihteisto
  • 440 Vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitin
  • 235 Aktiivinen pysäköintiavustin, sis. Parktronic-pysäköintitutkat edessä ja takana
  • 642 Intelligent Light System, LED-ajovalot
  • 628 Adaptiivinen kaukovaloavustin Plus - 580 Comfort-ilmastointiautomatiikka (Thermatic), 2-vyöhykkeinen
  • P15 Avantgarde ulkopuolen paketti, vaihtoehtoisesti P23 Exclusive ulkopuolen paketti tai lisähintaan P31 AMG ulkopuolen paketti
  • P65 Etuistuinten mukavuuspaketti

Näillä varusteilla 350e onkin jo todella kattavasti varusteltu, joten lisävarustuksena itse harkitsisin lähinnä Keyless-Go-mukavuuspakettia (1374,70 €) ja metalliväriä. Metalliväriestä tosin halvin, koeajoauton hyasintinpunainen, maksaa peräti 1758,03 € ja kalleimmat jopa hieman yli 3 k€.

Koeajo

Koeajoautoksi osui kuvan 3 mukainen yksilö, joka oli varustettu peräti 17 430 € arvoisilla lisävarusteilla. Lisävarustelistalta oli ruksittu mm. seuraavat kolme kalleinta varustetta (hinnat ilman autoveroa): Comand Online-multimediajärjestelmä 3560 €, Ajoavustinpaketti Plus 2770 € ja nahkaverhoilu 2160 €.

Mersu parkissa

Kuva 3 - koeajoauto parkissa

 

Koeajo sujui muuten leppoisasti ja auto tuntui ajokäytökseltään hintaansa vastaavalta, mutta perinteinen ajonaikainen tutustuminen täysin tuntemattoman mallin hallintalaitteisiin tuntui tuottavan nomaalista poikkeavaa tuskaa. Yleisesti vähintään vakionopeuden saa asetettua päälle uudella autolla ajaessa sen paremmin nappeihin etukäteen tutustumatta, mutta Mersun vakionopeudensäädin oli ensinnäkin kuvan 4 mukaisesti piilossa ratin takana niin, että siihen ei ajaessa saanut kunnollista näköyhteyttä ja toisaalta logiikka ei tuntunut muutenkaan heti avautuvan. Jouduin poikkeuksellisesti pysähtymään kahteen otteeseen ennen kuin sain viiksen logiikat tutuiksi. Ensimmäisellä keralla onnistuin vakionopeuden sijaan asettamaan nopeuden rajoittimen 30 km/h maksimille. Onnekseni palasin liikenteeseen reilun kokoiseen autojen väliin, koska ensimetrit olivat melkoista hämmennystä sillä auto ei millään kiihtynytkään maantienopeuteen.

Vakionopeudensäädin

Kuva 4 - Vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitin

 

Toinen erityistä opiskelua vaativa asia oli kuvan 5 keskikonsolin multimediasäädin, johon jälkimmäisellä pysähdyksellä tutustuin paremmin ennen matkan jatkamista. Ehkä nämä molemmat säätimet pidemmässä käytössä osoittautuisivat loogisesti toimiviksi, mutta perustoimintojen opiskelu näiden osalta vaati ainakin itseltäni normaalia enemmän panostusta.

Mediasäädin

Kuva 5 - Keskikonsolin mediasäädin

 

Noin tunnin ja 45 km mittainen koeajo oli mielenkiintoinen tutustuminen myös ajoavuspaketti plussan mukanaan tuomaan osittain automatisoituun ajamiseen. Moottoritiellä se voisikin olla hyvä juttu, mutta pienemmällä ja mutkaisella tiellä kuljettajana tuli tartuttua rattiin jo ennen automaation kääntöliikkeitä. Saattoi olla toki luottamuksen puutetta.

Koeajolenkki sisälsi vaihtelevasti moottoritietä ja pienempää 60 km/h tieosuutta sekä kaupunkiajoa akustolle hyvässä n. 20 asteen lämpötilassa. Lopulliseksi kulutukseksi asettui kuvan 6 ajotietokoneen mukaan 3,6 l/100 km. Moottori on ajotietokoneen mukaan ollut sammutettuna 28 km matkan. Lukemat eivät aivan yllä Passat GTE:n tasolle, mutta asettuvat kuitenkin kohtuullisiin lukemiin bensa-autolle.

Mittaristo lopussa

Kuva 6 - kulutustiedot koeajon lopussa

 

Tavaratilan muoto hyvin selkeä, mutta kuten kuvasta 7 nähdään akusto nostaa tavaratilan pohjaa muutaman sentin lastausluukun reunasta ylöspäin.

Takakontti tyhjänä

Kuva 7 - Akusto nostaa tavaratilan pohjaa

 

Pinta-alaltaa ja muodoltaan luukkuun mahtuu puulaatikkotestissä vain kolme laatikkoa kuten kuvassa 8. Kolmen laatikon päälle olisi saattanut saada vielä yhden laatikon, mutta kahden laatikon sovittaminen toiseen kerrokseen ei ole mahdollista laatikon reunojen estäessä takaluukkun sulekutumisen. Kuva 8 näyttää myös Mersun poikkeuksellisen latauspistokkeen paikan auton oikeassa takapuskurissa. Aika yllättävä valinta, joka edellyttää ruutuun peruuttamista tai sitten koko auton mitalta pistokkeelle asti kulkevaa kaapelia. Liekö optimaalisin ratkaisu ainakaan lapsiperheessä kompastumisvaaran vuoksi.

MB kuormattuna

Kuva 8 - Tavaratila kuormattuna puulaatikoilla

 

Perheautoilun kannalta takapenkille sai mahtumaan kuvan 9 mukaisen ison turvaistuimen. Lisäksi ainakin koeajoauton nahkaverhoilluissa penkeissä oli takana lapsiperheen arvostamat muovisuojat etupenkkien selkänojissa.

Turvaistuin takapenkillä

Kuva 9 - Turvaistuin takapenkillä

 

Truvaistuimen asennuksen jälkeen kuljettajan työskentelytila (kuva 10) on vielä 178 cm kuskille toimiva, mutta Audin vastaavaa tasoa rajoittuneempi. Pidemmille kuljettajille voisi suositella koeajoa oman turvaistuimen kanssa.

Kuljettajan konttori turvaistuimen kanssa

Kuva 10 - Kuljettajan tila turvaistuimen kanssa

 

Yhteenveto

C-sarjan 350e putosi omalta listalta pois liian pienen tavaratilan ja Passat GTE:n tasavertaisuuden vuoksi. Passatin sai kuitenkin 2017 syksyllä vielä lähes 10 k€ halvellalla ja siinä on isompi tavaratila. Mercezes-Benzin hinnoittelupolitiikan uudistus vuodelle 2018 tekee tästä mallista nykyisellään hyvinkin kiinnostavan yksilön ja varman kilpailijan GTE Passatille.